fredag 28. oktober 2011

Rosa sløyfe aksjonen.

Dette er noe jeg har tenkt og kjent på veldig lenge, det var de samme følelsene ifjor og året før der, da jeg akkurat var ferdig med all behandling. Så nå kommer det, og med fare for å trø i noens bed, får dere ha meg unnskyldt, ha medfølelse og tålmodighet med meg. Jeg håper dere forstår at akkurat denne oktober, rosa sløyfe aksjonen har en tendens til å tråkke på mine tær også! Den får meg på en måte til å føle meg både liten og alene enda jeg vet vi er flere der ute.

Å, skulle jeg vel ønsket at disse sløyfene var å få kjøpt i flere farger! Ja, vi har krafttak mot kreft som belyser forskjellige og sjeldne krefttyper og ja, brystkreft er jo den som rammer mange kvinner og noen menn. Heldigvis har overlevelsesprosenten økt fordi det forskes på nye behandlingsmetoder etc.... Men nå vil jeg slå et slag for underlivskreften, er ikke det like mye og enda mer tabu belagt enn brystkreft? Jeg synes det er på tide at vi løfter den fram i lyset. Det var jo litt blest rundt livmorhalskreft når vaksinen kom på markedet, men etter dette har det vært veldig taust.

Og i samme slengen. Jeg vet at mange kjøper rosa sløyfe og tror de støtter generell kreftforskningen, men hvis du leser bak på innpakningen til den rosa sløyfen står det tydelig at inntektene av salget går til brystkreftrelatert forskning. Kanskje på tide med litt folkeopplysning.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar