fredag 20. desember 2013

What? Snart Jul?

Idag har jeg mange tanker som jeg ønsker å dele med dere. Noe har jeg tenkt på i flere år og jeg har jo også omsider oppdaget at det snart er Jul....! Det er visstnok bare noen dager igjen til hele huset skal være vasket fra loft til kjeller, alle skap og fryseboksen skal tyte ut av mat. Kakeboksene skal være fylt med 7 ulike slag og x antall julegaver skal være innkjøpt, pent pyntet og noen skulle vel allerede vært kjørt ut til rette vedkommende.

Allerede på første punkt har jeg glippet! Huset mitt er ikke nyvasket, men jeg har omsider kommet meg på beina og fått handlet inn mat og hjelpede meg, det skal bli lenge til neste gang jeg beveger meg inn på en matbutikk. Ikke for det, har sikkert glemt noe, men det er jo helt kaos! Mine artsfrender oppfører seg som om det skal bli dommedag....trafikk reglene gjelder visst ikke heller i disse tider!

Hva ønsker barn og unge seg til Jul da? Kjenner at jeg er redd for å mislykkes med gave valget, det er jo til å bli deprimert av! Jeg har jo aller helst lyst til at alle skal bli fornøyd og ikke måtte havne på bytte racet 3.juledag bare fordi tanten valgte å gi dem en gave istedenfor penger eller gavekort..... Når vi først er inne på gaver kontra penger eller penger på et kort....jeg liker helst å gi gave, og som oftest er det gjennomtenkt og en tanke bak akkurat den gaven jeg gir. Kanskje jeg er gammeldags, men jeg liker best å få en gave istedenfor penger og hvis den er hjemmelaget blir det større glede hos meg. Tenk hvor lenge jeg har vært i noens tanker når de har laget til akkurat dette til meg..... Det er nok derfor jeg har en sperre mot å gi penger! Mon tro om man vil komme tilbake dit igjen hvor det å samles rundt et godt måltid mat ilag med familie og eller venner er viktigere enn hvor dyr gave, rett eller ikke rett merke på det som en gir hverandre har. Jeg synes vi har beveget oss langt forbi hva Jul egentlig er og det gjør at jeg idag må lete etter den såkalte Julestemningen og ikke minst gleden ved å gi. Det er så fort gjort å havne på gave kjøret og massekonsumet. Av og til kunne jeg ønsket meg litt mindre stress og kaos og mer rettferdighet og fred på jord! Det høres helt blond ut, men jeg bedyrer dere, jeg har fremdeles brunt hår og har ikke tippet over! Bare litt frustrert.

Huset mitt er som sagt ikke nedvasket, det kommer det heller ikke til å bli! Normal vask holder nok i massevis og hvis jeg i tillegg vasker litt grundigere på kjøkken og bad en en rask hånd er nok det også mer enn godt nok! 7 slag har jeg ikke, har faktisk ikke startet på julebaksten ennå, kanskje jeg får til 2 ulike slag, det er også godt nok! Men, jeg gleder meg til å være ilag med familie og venner, treffe de som er "hjemme" på Juleferie, spille brettspill og spise god mat. Det er hva Julen betyr for meg. Høre på Julemusikk, ha tid til ettertanke og etterhvert gå inn i 2014.

Jeg lar nok høre fra meg igjen, men så lenge må dere ha en fin innspurt og ei nydelig helg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar