søndag 15. desember 2013

Desember...

Allerede i midten av desember, hvor har tiden blitt av? November har gått forbi uten ett eneste blogg innlegg... Ikke det at jeg ikke har hatt noe på hjertet, men det er de ordene som skal formes og helst komme ut med noe fornuftig. Det har vært travelt og jeg liker jo helst å ha god tid for da er jeg helt tilstede i det jeg skriver og mener noe om. Til og med strikketøyet og symaskinen har fått lide i høst! Jeg elsker Advent og alt som hører til den tiden og liker å overraske med pakkekalender til de som jeg synes trenger det. I år har jeg måttet ta en kriseløsning, men så fornøyd  med meg selv for at jeg kom på det. Skal huske den til en annen gang. Og ideen er å kjøpe en pakke med te som har 24 teposer, det forutsetter jo at mottakeren liker te... Men, det er noe med det å bli husket på!


Mannen fikk en full pose med garn til Jul i fjor og i år skal han få en pakke med marius kofte. Det har blitt noen runder med koksgrått og siden han ikke er høyere enn 2.10 m har det iallefall blitt 8-9 cm lengre bol og armer enn XXL.... 18 nøster med garn har gått til og det er ca 100 m garn i hvert nøste. Ja, det blir noen runder og tusener  masker ut av det. Du kan si det har tatt sin tid å strikke kofta og jeg har jobbet knallhardt for å ikke gå lei underveis. Det blir en stund til jeg skal strikke både Marius mønster og koksgrått. Men, ferdig ble den og det i god tid før Jul. Ble den ikke fin, koksgrått kombinert med lysegrått og blågrønn, petrol farget kant?  Rakk ikke 40 års dagen hans da, men det kommer jo alltid rett tid senere også. På essens nivå er jo ingenting feil! Sjefen sjøl og mannen er fornøyd med resultatet. 


Jeg har de siste dagene hatt så lyst til å male blå og lilla engler men i mangel på både malekunnskaper, pensel og maling strikket jeg en sommerfugl... To sider av samme sak sier du, jeg er helt enig. Den som får julegaven er nemlig en engel men akkurat som sommerfuglen kan den være den endringen en vil i sitt eget liv og det er hun! Heldigvis har jeg både garn og pinner ;-)

Ellers er vi ganske så ajour med julegaver, de som ikke er innkjøpt er i tankeboksen. De som skal sendes er sendt og de som skulle være ferdig produsert med strikkiing eller symaskinen er også ferdig. Nå har jeg også snart Juleferie, bare en planleggingsdag  og en hovedinstrument elev igjen. Bak meg ligger et helgekurs i folkemusikk med små søte hardingfele elever, 2 julebord,  6 konserter og en avlyst konsert i ekstremværet.

Vet det er mange som kikker innom for å se om det er noe nytt på adopsjon fronten og vi kan melde fra toppen på haugen at det er det! Vi er igang med kommunen, hatt et møte og det klippes og limes fra den gamle rapporten og inn i den nye. Det er allerede planlagt og avtalt et nytt møte på nyåret. Går alt etter planen skal den nye rapporten sendes en gang iløpet av Januar! Kona i huset har gjort seg opp en mange tanker, vært i grubleriene, tosomhet kontra flersomhet. Er familien allerede komplett....? Hun  har kommet frem til at flersomheten blir best på sikt, noe annet vil nok kjennes feil ut i lengden! Så nå ser vi fremover og har på nytt en prosess som går på siden av oss og skal få ta den tiden den trenger. Det blir som det skal.

Oppi alle tanker har vi selvfølgelig hatt ett nytt oppussingsprosjekt. Denne gang stuen og spisestuen. Etterisolering på innsiden, plating av vegger, maling av furupanel, tapetsering og ny parkett. Vi er snart i mål og jeg har en fantastisk ektemann som har gjort hele jobben selv! Og han har fått minimal hjelp av sin travle kone. All honnør til mannen i huset. Og da kan det snart bli et julepyntet hus på haugen også. Skal se det blir Jul i år også selv om Advent snart er over og ingen lilla lys eller duker så langt har vært tent. De er selvfølgelig innkjøpt i på vente av nyrenovert hus og i tilfelle vi skulle rekke det. Og nå er det jammen meg innen rekkevidde, JIPPI! Så klarte jeg iløpet av et blogg innlegg å samle trådene for resten av oktober, hele november og deler av desember. Nå skal resten av Advent nytes, kroppen skal få ta seg litt inn og ut i uka er jeg nok klar for å skrive Julekort, kanskje.. Ønsker dere trofaste lesere en flott Advent og til dere nye lesere, takk for at dere tok dere tid til å lese hele innlegget og velkommen tilbake.

Nyt den flotte søndagen!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar