lørdag 28. september 2013

Høstens grøde.

Dette er et lite skryteinnlegg! Halvårskontrollen gikk strålende, og husmorgenene mine har igjen slått til! Jeg er så heldig og har plommetre i hagen til nær familie, hos storebror! En full kasse med plommer har blitt til syltetøy.







En gryte fikk min gamle mor og vi ha beholdt resten selv. Plommer og epler kokt ilag med kanelstenger og stjerneanis og en skviset sitron. Holdt på å glemme; rårørsukker og litt Jam. Jeg sier bare, Nam!



Vi brukte en hel kveld og litt av natten på syltetøy. Vi begynte så kjekt med å rense ut kjernene men gav oss etter ca halvparten. Da ble de resterende kokt med kjerner. Fingrene mine er fremdeles litt brunaktige etter rensingen, sterke saker! Den gryta med kjerner fikk ikke eple med seg bare litt sukker. Neste morgen kjørte jeg den til min gamle mor og hun gjorde det ferdig for oss, vi hadde nemlig tenkt oss en tur til Bergen.


Vi ankom Bergen utpå dagen. Det regnet når vi kjørte hjemmefra men skinte opp når vi ankom  Bergen. Der koste vi oss ilag med Salhusvinskvetten. Noen ganger trenger man litt hjelp til å le! Beste Indiske maten jeg noensinne har spist fikk jeg også servert i Bergen. Det har en tendens til å bli travle ukedager med overvekt av alvor og seriøsitet enn lått og løye og da passer det godt å finne på noe kjekt. I tillegg fylte husbonden året og da passet det fint med en skikkelig markering. Nå er det snart høstferie, det skal bli kjekt, bare en uke med jobb først.
I forrige uke ble mannen til en kjær venninne av meg gravlagt etter å ha kjempet i halvannet år mot kreften. Jeg synes det stemmer sånn på en prikk dette lille verset:

At Gud er glad i blomster er både sikkert og sant! Nå har han atter plukket den fineste han fant. Kjære deg, kvil i fred!


Ønsker dere som har fått høstferie en nydelig uke, dere andre ønsker jeg også en alldeles flott jobb uke. Nyt høsten, fargene, lukten, temperaturen og været! Husk å ta deg tid til å bare være.








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar